esther-rob.reismee.nl

Venetië en Noord Italië

26 april tm 2 mei 2014

26 tm 28 april

24 Uur voordat we in het vliegtuig zouden stappen eindelijk besloten dat we niet onze eigen fietsen mee zouden nemen. Hoop gedoe en geld voor maar vijf dagen fietsen. In Venetie zelf mag je of kun je zelfs niet fietsen. Het huren van fietsen voor vijf dagen bleek geen optie aangezien ze hiervoor € 350,- vroegen. Even dachten wij dat het fiets met chauffeur was. Het huren van een auto(tje) was maar € 150,- , wat onze beslissing defintief maakte. Alleen is het toch wel jammer voor het niet kunnen trainen voor China op mijn, door Rob zelf samengestelde lichtere nieuwe fiets ( ahum nr 6). Ben door mijn val in Canada toch wel een beetje angstig geworden of komt het door de leeftijd. Door enkele overnachtingtips en routes van Joke Riethoff (dank) hebben we B&B/hotels buiten Venetie geboekt waar een mogelijkheid bestaat, indien genoeg op voorraad, fietsen gratis zijn. Kijk, daar knapt een mens weer van op.

Venetie is een geweldige stad om te verblijven, zonnig weer 23 gr, veel te zien (nog niet alles gezien uiteraard) daardoor het vuur uit onze sloffen gelopen en uiteraard heerlijk eten/ijs. We hebben maar een dag de boot genomen om de andere eilanden te bezoeken en 's avonds door de grachten te gaan. Ik dacht dat 's middag een podium door de stad werd opgesteld voor een modeshow. Dat bleek wel om een aankomende hoogwater show tegaan, de lage delen inclusief het San Marco plein staan dan blank. Je weet dat het overlopen kan gaan gebeuren. Al had ik dat met mooi weer niet zo in de gaten dat hoog water in aantocht was. Bij ons hotel/appartement was niets aan de hand. Wat wil een mens nog meer. Nou na drie dagen Venetie, zijn we echt toe aan rust.... , hoe mooi het ook is.

28 & 29 april

Vanmorgen terug met de bus naar het vliegveld om onze limosine, Fiat 500, op te halen. We waren zeer benieuwd of we daar samen met bagage in zouden passen zonder schoenlepel. Geen probleem en tomtom zorgt voor een route richting Riva del Garda. Prachtig appartement & uitzicht. Wel is het begonnen met regenen en zal voorlopig nog niet opgehouden. Vanmiddag dus rust, maar we hopen morgen te gaan fietsen. De fietsen nog niet gezien al verwacht ik mountainbikes aan te treffen. Weer eens iets anders. Jammer dat we onze regenpakken, wij zouden toch beter moeten weten wij hebben tenslotte altijd regen, niet bij ons hebben en met een paraplu wordt het zo'n circrusact. We bekijken pas morgen wat we gaan doen, aangezien ze de komende dagen regen hebben gegeven en we ons per auto niet heel ver wilde verplaatsen naar onze verschillende geboekte overnachtingen.

Helaas blijkt het de volgende ochtend nog te regenen, maar wij laten ons daar niet door weerhouden behalve..... de fietsen zijn stadsfietsen met 7 versnellingen en als hoogtepunt een mandje voorop waar we toch 60 km op hebben doorgebracht. Ik wed dat die fietsen nog nooit zo ver zijn weggeweest. Op de route was zelfs een helling van 20%.

29 april

De volgende dag was het zonnig om op weg te gaan naar Bologne. Mooie stad met veel galerijen en bibliotheek. Al heeft deze stad niet het hart gestolen van Rob, maar waren wel de fietsen gesloten de week daarvoor. Jammer, was toch de bedoeling geweest om te "trainen". Al zijn de beenspieren door het lopen nu wel in conditie.

30 april

De auto(rugzakje) wordt weer van stal gehaald om de Povlakte te gaan verkennen. Hier blijken de fietsen na te zijn afgestoft, spinnenrag verwijderen en proberen de banden op te pompen niet mogelijk om ook daadwerkelijk mee op weg te gaan. De stadsfiets, die ik kreeg toegewezen, had drie versnellingen, maar Rob zijn " mountainbike moest met een autoventiel de banden op laten pompen. Wij piepend, krakend en met platte banden om weg naar benzinepomp waar dus geen appartuur aanwezig bleek te zijn om lucht toe te voegen. Er kwam tevens een steeds donkere lucht aan dus weer terug naar b&b om de auto op te halen. De Povlakte proberen ze steeds meer in te richten als natuurgebied waar vele vogels een (rust)plaats vinden. We zijn nog steeds geen vogelaars, maar hebben wel flamingo's gespot. Dat was tevens het enige hoogtepunt verder was het saai. Op de terugweg kwamen we in een vreselijke regen-/hagelbui terecht en in ons gehuchtje waren zelfs de straten door het vele water een soort onderlopen Venetie geworden. Bij de supermarkt bleek het plafond te zijn begeven en kwam het water door de achterdeur, al ging de verkoop gewoon door. Wat een (commerciele) bikkels. 's Avonds pas besloten wat we op de laatste dag zouden gaan doen.

1 & 2 mei

De keuze om naar Lido de Jesolo (kust) te gaan bleek een goede. Wat een verschil met de avond daarvoor, strakblauwe lucht met zon en 25 gr. We zijn niet de enige met die gedachte want 1 mei is een vrije dag en daardoor lange files richting de kust. Na een half uur in de file te hebben gestaan besloten de auto in het stadje daarvoor te parkeren en verder wandeld op pad te gaan. We hadden ons niet echt aangepast op het warme weer; lange broeken en mouwen, geen zonnecreme, cap of drinken bij ons. We voelde ons echt (sullige) toeristen. Bij aankomst op het strand liepen de meeste in bikini. In een van de vele restaurantjes wel heerlijke vis gegeten om daarna weer terug te lopen. Niet gek toch om 12 km te gaan lopen voor een visje.... Achteraf hadden we beter hier twee nachten door kunnen brengen in plaats van de Povlakte of dicht bij het vliegveld, maar die reservering was gebaseerd om het zelf meenemen van de fietsen.

Weing gefietst, wel veel gezien en met zo'n kleine Italiaans auto een stukje van het Noorden verkennen is erg meegevallen.

Ps er zijn ook weer foto's toegevoegd.