esther-rob.reismee.nl

Hadrian's wall

Maandag 25 juli Dordrecht naar Leiden 64 km

Vandaag begonnen met fietsen rond 3 uur 's middags. Eerst nog even de thuiskapper op bezoek en dan eindelijk op pad. Gelukkig is het dan net droog en proberen we langs groene wegen in Leiden te komen. Onderweg zien we de skyline van Rotterdam en ook Den Haag. We nemen kleine fietspontjes en staan even voor 7 uur bij het hotel. We kleden ons om en vinden een ShabuShabu restaurant, lekker gegeten vooral de ribeye steak en de eendeborstfilet valt in de smaak. Hopelijk fietsen we de pondjes er de komende weken weer af. (Inderdaad, dat zijn andere pont/djes.)

Dinsdag 26 juli Leiden naar IJmuiden 61 km

Goed ontbijt bij het Golden Tulp hotel, slimme toeristen gebruiken dit hotel als uitgangsbasis voor een paar dagen Amsterdam. We fietsen eerst naar Katwijk en willen dan via de Noordzee fietsroute LF1 naar de Ferry fietsen. Na 11 km fietsen is Leiden pas 6 km ver weg, fijn die toeristische route. Vanaf Katwijk is het een mooie route door de duinen. We oefenen op korte klimmetjes voor het terrein in Schotland. Boven Zandvoort wordt het rustig en we zijn voor 2 uur in IJmuiden. Tijd voor boodschappen en een visje. Helaas is de service bij het visrestaurant zeer traag, ondanks enige aansporing van Esther verlaten we om 3 uur de tent. Jammer, gelukkig kunnen we om half vier op de Ferry naar Newcastle en hebben we voldoende proviand ingeslagen voor een late lunch en het ontbijt morgenochtend. Esther valt al snel in slaap en ik maak een fotorondje over het schip.

Woensdag 27 juli Newcastle naar Haydon Bridge 75 km

Veel geslapen op de Ferry, pas om 10 uur meren we aan. Na de douane komen we direct op Route 72, Hadrians Wall cyclepath. Deze route volgen we de komende 2 dagen. Newcastle is een stad met vele bruggen, bijzonder is de millennium bridge. We fietsen langs de rivier de Tyne, het fietspad maakt vaak gebruik van oude tram en trein banen. Natuurlijk zijn de rails weggehaald zodat er een mooie vlakke weg overblijft. Ons tempo is langzaam en op open stukken staat er een fikse tegenwind, dat blijft zo de hele dag. De eerste 60 km is zo goed als autovrij en we fietsen door het mooie Engelse landschap, in het dorpje Corbridge lunchen we, Engelser kan een plaatsje niet zijn, het lijkt zo uit de serie Midsummer murders te komen. Maar dan met meer mensen, in díe serie wordt de halve dorpsbevolking uitgemoord. Pas na de 4e moord weet die detective het op te lossen x 100 afleveringen. Tel uit je winst.

De laatste 15 km verlaten we de route om bij onze B&B te komen, het begint direct met een 14% klim en de drukke weg gaat op en neer zonder enige beschutting tegen de wind. Waarom doen we dit ook alweer vraagt Esther zich af.

Het Old Repeater Station is een basic B&B, van alles verlaten. Vooral het 120 cm brede bed in een kamer van 160 cm breed maakt het erg gezellig en knus.

Donderdag 28 juli Haydon bridge naar Longtown 65 km

Volgens Esther heb ik vannacht 200x gedraaid in mijn slaap. Ik kon inderdaad mijn draai niet vinden in het smalle bed. De wind is gaan liggen en maakt plaats voor regen, onderweg drogen we twee keer op maar uiteindelijk komen we nat in Longtown aan. De route gaat over autoluwe wegen met vele pittige klimmetjes, de afdalingen zijn lastig en steil. Nooit kunnen we gebruik maken van de energie die we er al klimmend in hebben gestoken. Lange stukken volgen we Hadrian's wall, de restanten zijn minimaal. De muur is gebruikt voor kerken en de stenen grasland afscheidingen, ook de Romeinse wegen worden nog volop gebruikt. Door het slechte weer komt er van fotograferen weinig, hopelijk lukt dat morgen beter. Onderweg komen we fietsers uit NL tegen, ze volgen dezelfde route. Met hun kampeeruitrusting valt het klimmen niet mee, wij zijn blij met het Grahams Arms hotel. De stevige pub-kost kunnen we goed gebruiken, en ze schenken ook nog Heineken. Morgen fietsen we Schotland binnen.

Marianne Mulders

Omdat ik zelf ook blog over reizen vind ik het altijd een cadeautje als anderen dat ook doen. Geniet op deze manier mee! Goede reis Esther en Rob

Carolien

Het lijkt ons super leuk.....geniet ervan.

Monique Baltjes

Hoi Esther en Rob, dat klinkt pittig in combinatie met het typisch Engelse weer. Gelukkig genieten jullie ondanks dat van de mooie omgeving en de Engelse 'huit cuisine' :). En Schotland is in zicht. Ben heel benieuwd hoe het jullie daar vergaat en naar de mooie foto's! Heel veel plezier!

Ria

Have Fun in het mooie mooie Schotland !!!

wim@dekkers.nl

Super, om zo onderweg te zijn en te genieten.
Hebben jullie de whisky al ontdekt? Fantastische reis verder.

Philip & Thea

Weer heerlijk om jullie reisverhalen weer te lezen. Vooral de beschreven "ontberingen" vallen goed in de smaak!
Heel veel reisplezier verder, geniet van dat prachtige land!

Will

Zoals altijd weer super leuk om op deze manier van jullie reis mee te genieten
En die regen, tja wat moet ik daar nu van zeggen ???? Die hoort er kennelijk gewoon bij bij jullie.
Veel plezier nog en ik wacht op het volgende verslag. ????

Joke

Geweldig weer om jullie reisverhalen te volgen. Rob, jij hebt echt schrijverstalent! Een genot om te lezen!
En tja... inderdaad die regen he! ???? Geniet!!

Marjan van Alem

Ik geniet nu al weer van de eerste berichten. Hoop dat het in ieder geval droog weer wordt in Schotland...
Goeie reis en wacht vol spanning op de foto's....

mam's

Wat een heerlijk verhaal ???? elke dag gebeurt er wel wat
. Ik kijk uit naar jullie vervolg verhaal in Schotland.