esther-rob.reismee.nl

Fietstocht door Suffolk en Essex.

Het is bijna 3 jaar geleden dat we weer een blog schrijven. We kwamen er achter dat een van onze 2 blogs niet meer werkt waardoor we reisverslagen helaas zijn kwijt geraakt.

We zijn, doordat we Dex hebben geërfd, anders op (fiets)vakantie gegaan in Europa en ook door COVID hadden we geen zin om verre fietsbestemming met het vliegtuig te doen. Ik heb dat wel erg gemist en hoop dat we dat volgend jaar weer kunnen gaan oppakken. Hopelijk bevalt het logeren van Dex bij nicht Anouk, waardoor we weer verdere en verre plannen kunnen gaan maken. Afgelopen meivakantie is nicht Charlene bij ons in huis geweest en samen met dagopvang voor Dex (wanneer zij moest werken) en mijn zus als achtervanger, zodat we uiteindelijk alsnog met vliegtuig en op huurfietsen een stukje langs de kust van Kroatië hebben kunnen ontdekken. Dat smaakte weer naar meer, maar afgelopen zomervakantie werd anders ingevuld dan we hadden gedacht oa door het slechte weer.

Zonder echt vast plan vertrekken we naar Harwich, we hebben wel 1 overnachting geboekt. Op het internet vinden we de Wolf Way cycle route, maar we zijn afhankelijk van dagafstanden en overnachtingsmogelijkheden.

Het gaat ons ook meer om het fietsen en de mooie steden zijn een bonus. Sommige routes blijken onderweg veel te druk (en gevaarlijk) met verkeer. Dan liever 20 km extra over kleine B-weggetjes.

Rondje Suffolk en Essex Engeland

Vrijdag 13 oktober 2023

Dordrecht naar Hoek van Holland 60 km

‘s Ochtends Dex weggebracht naar Anouk met twee hondenmandjes, twee boodschappen tassen met eten, speeltjes etc en een lijstje met gebruiksaanwijzingen hoe Dex “werkt”
..Daarna thuis nog wat gewerkt, spullen ingepakt en wachten wanneer we konden gaan vertrekken op de fiets. Aangezien we de nachtboot hadden gereserveerd en om 20.00 uur gingen varen mochten we niet eerder dan 2 uur van te voren aan boord. Wat echter begon als een droge dag nam de bewolking in de middag steeds meer toe. De buienradar bekijken was die middag de top prioriteit voor ons beide. Het bekijken wat er aan kwam, was toch echt anders dan wat er naar beneden kwam. Uiteindelijk om 16.30 uur op de fiets gestapt vanuit huis en onderweg met heel wat regen (geen tijd om regenbroek en overschoenen aan te doen) en een stevige tegenwind. Op het laatste stuk was het echt heftig met zelfs onweer, waardoor we werkelijk drijfnat en uitgewaaid in de donker bij de douane in de rij stonden voordat we de boot op konden. We wilde eigenlijk eerst eten voordat we boot opgingen, dat hebben we overgeslagen. In onze hut met stapelbedden hebben wij ons druipend uitgekleed en hebben de (nood)boterhammen, die we misschien ‘s ochtends zouden eten, gegeten. Ik lag uitgeteld rond 21.00 uur te slapen terwijl Rob voetbal lag te kijken. Bovenste stapelbed heb ik niet eens gehaald. Viel op het zitbankje in slaap, maar ben ‘s ochtends rond 5.00 uur UK tijd, nadat ik een kriebelhoest aanval kreeg met e-reader naar de lounge ruimte “gevlucht”, zodat Rob nog een beetje kon slapen.

Zaterdag 14 oktober

Harwich - Manningtree - Shotley - Felixstowe - Saxmundham 95 km

Bij aankomst eerst naar Costa gereden in Harwich voor koffie & thee en ontbijt. Het was een frisse start in de ochtend, wel met zonnetje zodat de lange fietstocht kon gaan beginnen. Door een extra rondrit, anders werd het wel een erg korte dagtocht, hebben we 2x met een voetveer over moeten steken. Bij het eerste voetveer was het zo druk, dat we niet meer mee konden ondanks dat we redelijk vooraan stonden in de rij (er werd niet voorgedrongen, zoals het op zijn Engels hoort ;-)) We kregen te horen dat we een uur moesten wachten, wat uiteindelijk 20 min duurde, omdat de kapitein zich schaamde dat wij niet mee konden. Ik had van de nood een deugd gemaakt en koffie & thee en broodjes gehaald bij in restaurant in de buurt als lunch tijdens het wachten. Ik was net op tijd terug om met alles op het bootje te kunnen stappen. Niet zo handig natuurlijk met warme dranken, fietstassen die van de fiets moesten en natuurlijk ook nog de fietsen. Door het hoge water bij het tweede voetveer moesten we wachten voordat we in konden stappen. Wat niet zo makkelijk ging en op Rob zijn jas nu een smeer afdruk van de ketting zit. Bij aankomst van onze B&B in een woonwijk werden we verwelkomd door de eigenaresse met Spaanse roots en haar NL vriend, die al enige tijd woonachtig is in Engeland. De fietsen konden gelukkig in de garage. Na installatie in de kamer waar we nog steeds onze drijfnatte spullen & schoenen hebben uitgehangen en onder de douche zijn geweest, heeft de eigenaresse ons een stukje lopend door bos, akker en sportvelden richting de pub gebracht voor het diner waar het goed druk was. Waren overigens blij dat we op de terugweg onze mobiel als zaklampen konden gebruiken en goed hadden opgelet waar we op de heenweg hadden gelopen. Was een ouderwetse puzzeltocht. Gelukkig bleken we codeĂŻne tabletten en trachitol bij ons te hebben, zodat ik Rob (en overige gasten en bewoners) niet wakker heb gehoest.

Zondag 15 oktober
Saxmundham - Lowestoft 63 km

Bij het ontbijt was ook een oudere heer als gast. Hij bleek vroeger bij Amstel / Heineken te hebben gewerkt en verantwoordelijk voor het Midden Oosten (was vierde grote afzetmarkt waar ze eigenlijk geen alcohol drinken
.). Hij had veel van de wereld gezien en was zelfs in Dordrecht met zijn zeilboot geweest. Onderweg genoten van de rustige wegen, zodat je rustig om je heen kan kijken met een tussenstop in een leuke badplaats met een klein bakkertje voor de lunch. We boffen met het weer; fris maar met een gezellig zonnetje. Onze overnachting is in een badplaats in een gedateerd hotel wel met een grote kamer en uitzicht op de zee. De verwarming staat aan in de kamer, zodat de nog steeds natte fietsschoenen kunnen drogen en het wasje sneller droogt. De fietsen staan binnen bij de receptie. ‘s Avonds bij de Chinees gegeten om toch iets exotisch te ervaren, waar we met wat latere aankomst van nog twee mensen de enige gasten waren. Hoe kunnen ze blijven bestaan
. Natuurlijk te veel gegeten. Voor het slapen weer een codiene tablet op, maar werd ‘s nachts wakker. Rob uiteraard ook. We hebben toen een bakkie thee met honing voor mij gezet en met weer een codiene tablet gelukkig door kunnen slapen. Bij het ontbijt bleken de mensen die bij de Chinees zaten ook in het hotel te verblijven. Ze waren erg amicaal tegen het personeel net zoals bij de Chinees dus wij hebben het vermoedde dat ze hier vaker komen.

Maandag 16 oktober

Lowestoft - Norwich 53 km

Ontbijten met uitzicht op de zee met een klein zonnetje is een gezellige start van de dag. De rit is door bos en landwegen en doordat het in dit gebied afgelopen vrijdag ook flink heeft geregend moeten we flink manoeuvreren langs grote plassen. Onderweg kwamen we niets tegen waar we konden lunchen. Had gisterenavond bananen gekocht als alternatief, maar uiteindelijk pas om 16.00 uur geluncht in het centrum, nadat we eerst de kathedraal hadden bezocht. Ook een apotheek gevonden voor mijn ontstoken oog en iets extra’s voor mijn verkoudheid/hoesten en handschoenen gekocht voor Rob. Vroeg avond eten, zodat we niet meer de deur uit hoefde. Rob wilde graag (weer) voetbal zien en ik kon Netflixen. Guest house is in handen van Indiaanse familie in een India wijk. Netjes, rustig en grote kamer. Fietsen konden in de garage, die vol lag met linnengoed wat nog zou worden opgehaald, aangezien dit het verzamelpunt is tevens voor hun restaurant. Ik ben niet zo weg van curry dus heb niet gevraagd waar hun restaurant is.

Dinsdag 17 oktober

Norwich - Bradwell 65 km

Joepie, eindelijk een nacht doorgeslapen zonder hoestbui. Na een simpel ontbijt weer op weg. Rob had een route gevonden. Bleek alleen toch drukker te zijn dan hij wilde. Dus in een zijstraatje snel nieuwe route op app gemaakt en zo zigzaggend aangekomen bij het hotel wat er uitgestorven uit zag in een plaatsje waar verder (weer) niets is. Nadat we een rondje hadden gelopen over het terrein en wat deuren hadden geopend, kwam iemand ons tegemoet. We dachten dat we de enige gasten waren, maar in het restaurant wat erbij hoorde bleken ‘s avonds veel werklui hier ook gebruik van te maken. Terwijl ik dit aan het schrijven ben, valt Rob in slaap en ja hoor krijg weer een kriebelhoest en kan nu niet naar een lounge vluchten, waardoor Rob weer snel wakker is. Het is een flinke verkoudheid, maar voel mij voor de rest goed.

Woensdag 18 oktober

Bradwell - Cambridge 77 km

Ontbijt was karig of we moesten gaan voor een full English breakfast, dat overgeslagen en alleen een gebakken eitje met toast op. Onderweg mooie rustige route, nadeel dat we door kleine dorpjes reden waar niets te krijgen was voor een lunch. Onderweg even gestopt om snel een reep te eten om de eerste honger te stillen. Op de wegen liggen veel dood gereden dieren; fazanten, hazen, duiven en eekhoorns. Dat went nooit om te zien waar we over de wereld ook rijden. We zagen ook enkele jagers met hun honden over de velden lopen, wellicht zorgt dat voor paniek, zodat ze roekeloos over de weg rennen. We overnachten in een nette kamer in Jesus College Cambridge en kijken op de binnenplaats. Het is een echte (buitenlandse) studenten stad met veel fietsen en zelfs fietspaden. Jammer genoeg mogen we nergens in als toeristen om scholen, kerken of andere historische gebouwen te bezichtigen. Het valt wel op en voelt ook anders dat deze stad een ander (rijker) publiek / bevolking heeft vergeleken met de andere grote steden waar we zijn geweest. Rob is alleen niet blij dat de fietsen buiten staan op ca 200 mt zonder bewaking. We gaan het zien of ze er morgen nog staan.

Donderdag 19 oktober

Cambridge - Braintree 63 km

Na het uitgebreide ontbijt (ik kon niet kiezen dus zelfs 3 dingen op) in een setting aan lange tafels gekeken of de fietsen er nog stonden en ja hoor, ze stonden met drie sloten :-) nog op hun plaats. Bij het verzamelen van al onze spullen kwam ik er achter dat ik mijn fietsbril kwijt was. Nadat we de fietsen hadden opgetuigd en ik mij er bij had neergelegd dat ik het zonder bril moest doen, kwam de receptioniste aanrennen met de mededeling dat ze op zoek was naar mij, maar door het rommelige uitchecken van andere gasten had ze mij gemist. Mijn bril bleek ik bij het inchecken op de balie achter te hebben gelaten. Gelukkig, dat we buiten nog liepen te treuzelen, zodat ze ons in de gaten had. ‘s Middags zou het kunnen gaan regen dus regenkleding boven in de fietstassen gedaan. Bij het verlaten van Cambridge zaten we op een drukke weg, nadat we de afslag voor de snelweg waren gepasseerd werd het rustiger. We passeren ook een provincie grens. We zijn nu in Essex ipv Suffolk. Onderweg is weer geen winkel of bakker, zodat we pas bij aankomst iets gaan drinken en eten. Komt eigenlijk ook goed uit want we zijn te vroeg. Regen viel erg mee. We hadden bij de eerste regendruppels alles aangetrokken, wilde niet weer drijfnat aankomen. Tot onze schrik staat het pand in de stijgers en lopen er veel werklui rond. Ik kon de hotel receptie niet vinden dus iemand aangesproken in het restaurant. Nadat we in de kamer zijn, ligt direct aan de weg, dat wordt voor mij dan een onrustige nacht, blijken we geen warm water te hebben. Boiler waren ze, nadat vanmorgen de werklui hem hadden uitgezet, vergeten weer aan te zetten. Dit is dus geen droom overnachting.

Vrijdag 20 oktober

Braintree - Harwich

Zaterdag 21 oktober

Hoek van Holland - Dordrecht

Tamara

Superleuk om weer verhalen van jullie te lezen! Veel plezier nog. En ik zou ook geen bonen en worst eten hoor 's morgens. Blehh.

Peter

Leuk hoor om die verhalen te lezen en de bijbehorende foto's te bekijken!

marina

ik zal duimen voor mooie laatste dagen met veel bakkers onderweg!

Will

Wat een leuke verrassing om bij het lezen van mijn nail jullie reisverslag te vinden. Uiteraard gelijk aan het lezen geslagen. Leuk om weer een soort van mee te fietsen achterop jullie bagagedrager.

Joke

Leuk om jullie reis weer te kunnen volgen! Jammer dat je zo verkouden was Esther. Foto's laten een prachtig beeld zien van jullie tocht.
En nu al bijna weer terug naar huis.
Goede overtocht toegewenst!

Trudy Gerlach

Wat een leuke verhalen en weer genoeg mee gemaakt. Het was weer een mooie reis. Vervelend dat je zo’n last had van de kriebelhoest

Bert en Jeannette

Weer mooie verhalen, echt van genoten.
En weer mooie foto's uiteraard.
Op naar de volgende reis.