Hadrian's wall
Maandag 25 juli Dordrecht naar Leiden 64 km
Vandaag begonnen met fietsen rond 3 uur 's middags. Eerst nog even de thuiskapper op bezoek en dan eindelijk op pad. Gelukkig is het dan net droog en proberen we langs groene wegen in Leiden te komen. Onderweg zien we de skyline van Rotterdam en ook Den Haag. We nemen kleine fietspontjes en staan even voor 7 uur bij het hotel. We kleden ons om en vinden een ShabuShabu restaurant, lekker gegeten vooral de ribeye steak en de eendeborstfilet valt in de smaak. Hopelijk fietsen we de pondjes er de komende weken weer af. (Inderdaad, dat zijn andere pont/djes.)
Dinsdag 26 juli Leiden naar IJmuiden 61 km
Goed ontbijt bij het Golden Tulp hotel, slimme toeristen gebruiken dit hotel als uitgangsbasis voor een paar dagen Amsterdam. We fietsen eerst naar Katwijk en willen dan via de Noordzee fietsroute LF1 naar de Ferry fietsen. Na 11 km fietsen is Leiden pas 6 km ver weg, fijn die toeristische route. Vanaf Katwijk is het een mooie route door de duinen. We oefenen op korte klimmetjes voor het terrein in Schotland. Boven Zandvoort wordt het rustig en we zijn voor 2 uur in IJmuiden. Tijd voor boodschappen en een visje. Helaas is de service bij het visrestaurant zeer traag, ondanks enige aansporing van Esther verlaten we om 3 uur de tent. Jammer, gelukkig kunnen we om half vier op de Ferry naar Newcastle en hebben we voldoende proviand ingeslagen voor een late lunch en het ontbijt morgenochtend. Esther valt al snel in slaap en ik maak een fotorondje over het schip.
Woensdag 27 juli Newcastle naar Haydon Bridge 75 km
Veel geslapen op de Ferry, pas om 10 uur meren we aan. Na de douane komen we direct op Route 72, Hadrians Wall cyclepath. Deze route volgen we de komende 2 dagen. Newcastle is een stad met vele bruggen, bijzonder is de millennium bridge. We fietsen langs de rivier de Tyne, het fietspad maakt vaak gebruik van oude tram en trein banen. Natuurlijk zijn de rails weggehaald zodat er een mooie vlakke weg overblijft. Ons tempo is langzaam en op open stukken staat er een fikse tegenwind, dat blijft zo de hele dag. De eerste 60 km is zo goed als autovrij en we fietsen door het mooie Engelse landschap, in het dorpje Corbridge lunchen we, Engelser kan een plaatsje niet zijn, het lijkt zo uit de serie Midsummer murders te komen. Maar dan met meer mensen, in díe serie wordt de halve dorpsbevolking uitgemoord. Pas na de 4e moord weet die detective het op te lossen x 100 afleveringen. Tel uit je winst.
De laatste 15 km verlaten we de route om bij onze B&B te komen, het begint direct met een 14% klim en de drukke weg gaat op en neer zonder enige beschutting tegen de wind. Waarom doen we dit ook alweer vraagt Esther zich af.
Het Old Repeater Station is een basic B&B, van alles verlaten. Vooral het 120 cm brede bed in een kamer van 160 cm breed maakt het erg gezellig en knus.
Donderdag 28 juli Haydon bridge naar Longtown 65 km
Volgens Esther heb ik vannacht 200x gedraaid in mijn slaap. Ik kon inderdaad mijn draai niet vinden in het smalle bed. De wind is gaan liggen en maakt plaats voor regen, onderweg drogen we twee keer op maar uiteindelijk komen we nat in Longtown aan. De route gaat over autoluwe wegen met vele pittige klimmetjes, de afdalingen zijn lastig en steil. Nooit kunnen we gebruik maken van de energie die we er al klimmend in hebben gestoken. Lange stukken volgen we Hadrian's wall, de restanten zijn minimaal. De muur is gebruikt voor kerken en de stenen grasland afscheidingen, ook de Romeinse wegen worden nog volop gebruikt. Door het slechte weer komt er van fotograferen weinig, hopelijk lukt dat morgen beter. Onderweg komen we fietsers uit NL tegen, ze volgen dezelfde route. Met hun kampeeruitrusting valt het klimmen niet mee, wij zijn blij met het Grahams Arms hotel. De stevige pub-kost kunnen we goed gebruiken, en ze schenken ook nog Heineken. Morgen fietsen we Schotland binnen.
Schotland 2016
Op 25 juli vertrekken we richting Schotland. Maandag en dinsdag fietsen we richting IJmuiden vanwaar we met de ferry afvaren richting Newcastle. Vanaf woensdag beginnen we met de Hadrian's wall cycleway. We steken daarmee over naar de westkust op de grens van Engeland en Schotland. Langs de westkust fietsen we vervolgens noordwaarts richting Iverness. Hopelijk hebben we tijd om een aantal eilanden te bezoeken en natuurlijk het meer van Lochness. De laatste week zakken we dan weer af naar Newcastle met misschien uitstapjes naar Glasgow en Aberdeen. We verwachten ongeveer 1200-1500 km te gaan fietsen.
Venetië en Noord Italië
26 april tm 2 mei 2014
26 tm 28 april
24 Uur voordat we in het vliegtuig zouden stappen eindelijk besloten dat we niet onze eigen fietsen mee zouden nemen. Hoop gedoe en geld voor maar vijf dagen fietsen. In Venetie zelf mag je of kun je zelfs niet fietsen. Het huren van fietsen voor vijf dagen bleek geen optie aangezien ze hiervoor € 350,- vroegen. Even dachten wij dat het fiets met chauffeur was. Het huren van een auto(tje) was maar € 150,- , wat onze beslissing defintief maakte. Alleen is het toch wel jammer voor het niet kunnen trainen voor China op mijn, door Rob zelf samengestelde lichtere nieuwe fiets ( ahum nr 6). Ben door mijn val in Canada toch wel een beetje angstig geworden of komt het door de leeftijd. Door enkele overnachtingtips en routes van Joke Riethoff (dank) hebben we B&B/hotels buiten Venetie geboekt waar een mogelijkheid bestaat, indien genoeg op voorraad, fietsen gratis zijn. Kijk, daar knapt een mens weer van op.
Venetie is een geweldige stad om te verblijven, zonnig weer 23 gr, veel te zien (nog niet alles gezien uiteraard) daardoor het vuur uit onze sloffen gelopen en uiteraard heerlijk eten/ijs. We hebben maar een dag de boot genomen om de andere eilanden te bezoeken en 's avonds door de grachten te gaan. Ik dacht dat 's middag een podium door de stad werd opgesteld voor een modeshow. Dat bleek wel om een aankomende hoogwater show tegaan, de lage delen inclusief het San Marco plein staan dan blank. Je weet dat het overlopen kan gaan gebeuren. Al had ik dat met mooi weer niet zo in de gaten dat hoog water in aantocht was. Bij ons hotel/appartement was niets aan de hand. Wat wil een mens nog meer. Nou na drie dagen Venetie, zijn we echt toe aan rust.... , hoe mooi het ook is.
28 & 29 april
Vanmorgen terug met de bus naar het vliegveld om onze limosine, Fiat 500, op te halen. We waren zeer benieuwd of we daar samen met bagage in zouden passen zonder schoenlepel. Geen probleem en tomtom zorgt voor een route richting Riva del Garda. Prachtig appartement & uitzicht. Wel is het begonnen met regenen en zal voorlopig nog niet opgehouden. Vanmiddag dus rust, maar we hopen morgen te gaan fietsen. De fietsen nog niet gezien al verwacht ik mountainbikes aan te treffen. Weer eens iets anders. Jammer dat we onze regenpakken, wij zouden toch beter moeten weten wij hebben tenslotte altijd regen, niet bij ons hebben en met een paraplu wordt het zo'n circrusact. We bekijken pas morgen wat we gaan doen, aangezien ze de komende dagen regen hebben gegeven en we ons per auto niet heel ver wilde verplaatsen naar onze verschillende geboekte overnachtingen.
Helaas blijkt het de volgende ochtend nog te regenen, maar wij laten ons daar niet door weerhouden behalve..... de fietsen zijn stadsfietsen met 7 versnellingen en als hoogtepunt een mandje voorop waar we toch 60 km op hebben doorgebracht. Ik wed dat die fietsen nog nooit zo ver zijn weggeweest. Op de route was zelfs een helling van 20%.
29 april
De volgende dag was het zonnig om op weg te gaan naar Bologne. Mooie stad met veel galerijen en bibliotheek. Al heeft deze stad niet het hart gestolen van Rob, maar waren wel de fietsen gesloten de week daarvoor. Jammer, was toch de bedoeling geweest om te "trainen". Al zijn de beenspieren door het lopen nu wel in conditie.
30 april
De auto(rugzakje) wordt weer van stal gehaald om de Povlakte te gaan verkennen. Hier blijken de fietsen na te zijn afgestoft, spinnenrag verwijderen en proberen de banden op te pompen niet mogelijk om ook daadwerkelijk mee op weg te gaan. De stadsfiets, die ik kreeg toegewezen, had drie versnellingen, maar Rob zijn " mountainbike moest met een autoventiel de banden op laten pompen. Wij piepend, krakend en met platte banden om weg naar benzinepomp waar dus geen appartuur aanwezig bleek te zijn om lucht toe te voegen. Er kwam tevens een steeds donkere lucht aan dus weer terug naar b&b om de auto op te halen. De Povlakte proberen ze steeds meer in te richten als natuurgebied waar vele vogels een (rust)plaats vinden. We zijn nog steeds geen vogelaars, maar hebben wel flamingo's gespot. Dat was tevens het enige hoogtepunt verder was het saai. Op de terugweg kwamen we in een vreselijke regen-/hagelbui terecht en in ons gehuchtje waren zelfs de straten door het vele water een soort onderlopen Venetie geworden. Bij de supermarkt bleek het plafond te zijn begeven en kwam het water door de achterdeur, al ging de verkoop gewoon door. Wat een (commerciele) bikkels. 's Avonds pas besloten wat we op de laatste dag zouden gaan doen.
1 & 2 mei
De keuze om naar Lido de Jesolo (kust) te gaan bleek een goede. Wat een verschil met de avond daarvoor, strakblauwe lucht met zon en 25 gr. We zijn niet de enige met die gedachte want 1 mei is een vrije dag en daardoor lange files richting de kust. Na een half uur in de file te hebben gestaan besloten de auto in het stadje daarvoor te parkeren en verder wandeld op pad te gaan. We hadden ons niet echt aangepast op het warme weer; lange broeken en mouwen, geen zonnecreme, cap of drinken bij ons. We voelde ons echt (sullige) toeristen. Bij aankomst op het strand liepen de meeste in bikini. In een van de vele restaurantjes wel heerlijke vis gegeten om daarna weer terug te lopen. Niet gek toch om 12 km te gaan lopen voor een visje.... Achteraf hadden we beter hier twee nachten door kunnen brengen in plaats van de Povlakte of dicht bij het vliegveld, maar die reservering was gebaseerd om het zelf meenemen van de fietsen.
Weing gefietst, wel veel gezien en met zo'n kleine Italiaans auto een stukje van het Noorden verkennen is erg meegevallen.
Ps er zijn ook weer foto's toegevoegd.
Yunnan, de Tijgerkloof.
We zijn al een tijdje op zoek naar een nieuwe fiets-uitdaging. En die hebben we gevonden. Het wordt een geweldige maar ook zware fietstocht door China. We krijgen te maken met grote hoogte en ijle lucht. We gaan hiervoor trainen als nooit tevoren.
Hieronder de omschrijving van Asian way of life. (fietsreisbureau) Zij zorgen voor een routeboek en het hotel bij aankomst en vertrek.
DOOR DE TIJGERKLOOF CHINA YUNNAN
U fietst door wonderschone valleien, bezoekt toeristische maar mooie steden, fietst naar de Tibetanen op het plateau van Zhongdian en door de wereldberoemde Tijgerkloof.
Een zeer indrukwekkende fietsroute met prachtige vergezichten: dat is de fietsroute in Yunnan.
U fietst op hoogte, tussen de 1300 m en 3800 m. Het stijgen gaat zeer geleidelijk, zodat uw lichaam went aan de hoogteverschillen.
De fietstocht begint in Kunming, de stad van de eeuwige lente op 1900 m hoogte. De stad waar het klimaat altijd mild is. Het is een grote en drukke stad, met veel nieuwbouw, maar er is genoeg
te zien. U kunt enkele interessante dagtochtjes maken, met of zonder fiets. U kunt naar een interessante tempel en naar het veel bezochte Stone Forest. U gaat met de bus 300 km naar Dali, een oud
en toeristisch stadje. Hier begint de fietstocht verrassend met een boottocht over het meer. U fietst vervolgens de eerste van drie valleien in.
U daalt van 1900 m naar 1300 m. Op de vierde fietsdag rijdt u via een mooie vallei, een indrukwekkende kloof en een lange klim naar Lijiang, een druk en oud stadje binnen. Dit is een plek om enkele dagen te blijven en leuke dagtochtjes te maken. Vervolgens fietst u naar Qiaotou, voor velen, maar gelukkig niet voor u, de uitvalsbasis naar de Tijgerkloof. Op dit punt is de Tijgerkloof erg toeristisch.
U kunt hier een dagtochtje maken de kloof in en de drukte ondergaan, maar een week later gaat u vanaf de andere kant de hele kloof door. Daar ziet u geen toeristen.
Vanuit Qiaotou klimt u naar de hoogvlakte van Zhongdian (door de overheid herdoopt in Shangri-La). Hier wonen Tibetanen. U ziet de boerderijen en landerijen op de vlakte. Zeer fotogeniek.
Zhongdian is ook een stad om een paar dagen te blijven en een uitstapje naar een zeer interessant Tibetaans klooster te maken.
Vervolgens komen enkele (ook letterlijke) hoogtepunten van de reis. Een tocht over drie passen, langs de besneeuwde bergtoppen. Een verblijf in Baishuitai, met beroemde kalkrotsen en het geïsoleerde Haba aan de voet van de Snow Mountain. Prachtplekken om het dagelijks leven op de hoogvlakten mee te maken.
Daarna daalt u 23 km naar de Tijgerkloof en fietst u door de kloof. Rondom u rotsen en onder u de kolkende rivier de Yangtze. Halverwege is accommodatie. Geniet vanaf het terras van het verbluffende uitzicht.
Hierna fietst u via Qiaotou terug naar Dali. U ziet het dagelijks leven van China in enkele steden waar geen toeristen komen. In een dagtocht kunt u nog enkele fraaie tempels
bezoeken.
In Dali neemt u weer de bus naar Kunming, vanwaar u terugvliegt.
Op deze route zijn de wegen goed. De hellingen zijn gemiddeld 4%. Het (vracht)verkeer op deze route neemt helaas toe door de wegwerkzaamheden rondom de Tijgerkloof.
Parijs ipv Oman - eind goed, al goed?
Dankzij mijn lieve zus (via vakantieveilingen), die het sneu vond dat dit ons als ervaren reizigers dit kon overkomen, gaan we op donderdag 20 februari 2014 naar mijn langgekoesterde en nooit geweeste droomstad Parijs met eigen vervoer. We zijn tenslotte al een keer op de fiets onderweg geweest naar Parijs toen er onlusten uitbraken en een treinstaking in Belgie wij weer rechtsomkeer moesten maken.
Voordelen: we kunnen naar schaatsen kijken, spinnen, Rob kan toch zijn studie volgen in Tilburg op woensdag (zonder te hoeven spijbelen) en laat ik eens proberen uit te slapen en een op mijn gemak een boek lezen.
Nadeel: geen 25 graden.....
We staan open voor tips om te zeker te moeten bezichtigen als echte toeristen en wellicht kunnen we fietsen huren.
Eind goed, al goed?
20 - 22 februari 2014
Het waren twee geweldige dagen in Parijs. Veel gezien en gelopen. We gaan zeker nog een keer terug.
Hotel was basic maar voldoende voor ons en net buiten Parijs, waardoor we geen parkeerproblemen hadden. Het treinstation lag op 10 min loopafstand en na vier stations stonden we bij warenhuis Lafayette minder in het centrum. Nadat we donderdagochtend om 5 uur waren weggereden en rond 10 uur in het centrum stonden. Helaas was de eerste dag miezer, maar onze vakantie lijkt niet te slagen zonder een regen. Aan het eind van de dag besloten wij het Louvre binnen te gaan. Echt een aanrader, wel erg groot om alles goed te kunnen bekijken. Op het laatste "rende" we bijna de schilderijen/beelden voorbij om toch iets van de grote collectie mee te krijgen.
De volgende dag vroeg op pad met zonnetje. Weer veel gezien en gelopen oa Sacre Coeur en de Eiffeltoren.
Zaterdagochtend besloten geen extra nacht te boeken ivm regenbui en Rob zijn spierpijn door het vele lopen. Hij fietst dus liever.
Kortom goed uitgerust, gesport en cultuur opgesnoven.
Welkom op onze Reislog!
Hallo en welkom op onze reislog!
Voor 2014 hebben Esther en ik al een aantal reisjes in de planning staan.
Nu Oman niet door kan gaan in februari (zie verslag Oman) hebben we snel een paar dagen Parijs geboekt, ook geen straf overigens. Voor Esther wordt het de eerste kennismaking deze mooie stad. Rob gaat voor het eerst zonder een volle bus met leerlingen. Hoeft hij alleen Esther in de gaten te houden.
Eind april nemen we wel de fietsen mee naar Venetie. Na een aantal dagen stad willen we de omgeving van Venetie op de fiets verkennen. Mooie trainig voor de zomer.
Voor de zomervakantie zijn we bezig met een fietsreis door China. Yunnan, de Tijgerkloof. Deze fietstocht wordt een echte uitdaging, we fietsen tussen 2000 en 4000 meter. Veel klimmen en ijle lucht, voor ons een nieuwe ervaring.
In oktober gaan we hopelijk echt naar Oman. Na het paspoort drama willen we dit mooie land dan echt zien. Hier gaan we (deze keer luxe) met een Toyota Prado het land en de woestijn verkennen. Na Jordanie voor ons een tweede kennismaking met het Midden-Oosten.
Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalenvan Esther vinden. Rob zal de verhalen illustreren metfoto's.
Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor onze mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.
Ik zie je graag terug op onze reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!
Groetjes,
Esther Biesheuvel en Rob Scheurwater